Interjú Karas Monika, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának elnökével
Az Origon megjelent interjú Karas Monika, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának elnökével.
A Mindenki 2014-ben pályázott az NMHH-nál, 8 milliót kapott. Ezt szinopszisra, vagy a forgatókönyv alapján kapta?
Természetesen az elbírálás előtt látta a bírálóbizottság a forgatókönyvet is. Nem a Médiatanács tagjai bírálják el egyenként a százával beérkező pályázatokat, hanem erre a feladatra minden pályázati eljárásban külön szakmai bírálóbizottságot, „zsűrit" kérünk fel, akik az adott filmes műfaj elismert szakemberei. A Huszárik-pályázatnál – és gyakorlatilag az összes mecenatúrás pályázatnál – a bírálat úgy működik, hogy első körben egy szinopszist kell benyújtaniuk a pályázóknak, ami alapján eldönti a bizottság, hogy kit hív be személyes konzultációra.
A konzultáció után kell benyújtani a végleges pályázatot,
aminek már része a forgatókönyv is. Ez alapján a bizottság készít egy ajánlást, mi a Médiatanácsban pedig ennek elfogadásáról döntünk. Mindig több a jó pályázat, mint a rendelkezésre álló pénz, akár tíz-hússzoros is a túljelentkezés, ezért tényleg nehéz dolguk van a bizottságoknak.
Mi győzte meg a Mindenki esetében a Médiatanácsot?
Ahogy mondtam, a Médiatanács háromtagú szakmai bírálóbizottságokra támaszkodik a pályázati döntéseknél. Egyébként még nem volt példa arra, hogy ne a bírálóbizottsággal összhangban döntöttünk volna. A bizottsági tagok figyelembe veszik az ötletességet, eredetiséget, a várható művészi színvonalat, magát a forgatókönyvet, és persze az alkotók eddigi munkáit is, de sokszor kapnak esélyt első filmes rendezők, mint ahogy ez Deák Kristóf esetében is történt. A Mindenki pályázatánál már a szinopszis alapján is
látszott, hogy az egy különlegesen jószívű és pozitív hangvételű film lesz.
Fontos volt az is, hogy az alkotóknak határozott és kidolgozott elképzelésük volt a tervezett filmjükről. Deák Kristóf meggyőző volt a személyes konzultáción, erős vízióval érkezett a beszélgetésre. És persze a pályázata mellett szólt az is, hogy kvázi zenés alkotás, ami ritkaság a magyar filmek között.
Ön mit gondol a rövidfilmről? Ilyen összetartóak a gyerekek?
A film azt a fajta naiv tisztaságot mutatja be, ami nagyon ritka kissé cinikus világunkban. Talán nem is fontos, hogy a valóságot tükrözi-e, a művészi érték nem ettől függ. Felhívja a figyelmet a közösség erejére, és egy ideális, jó példát ad arra, hogy hogyan érdemes összefogni. Nemcsak a gyerekeknek, hanem a felnőtteknek is. A film egyébként a maga egyszerűségével sokféle értelmezésre ad lehetőséget, akárkivel beszéltem róla, mindenkinek mást jelentett, egyúttal rengeteg személyes emléket is előhív.
Talán épp ebből adódik a sokféle élmény: mindenkinek vagy egy „Erika nénije". Valaki a hatalommal való szembefordulást emeli ki, van, aki az összefogást, van, aki a barátságot, vagy azt, hogy hogyan rontják el a gyerekeket már nagyon kicsit korban azzal, hogy azt mondják nekik, hogy nem elég jók. A film nagy erényének tartom, hogy elgondolkodtat, és véleményalkotásra késztet, nem lehet közömbösnek maradni a láttán. A gyerekek nagyon jól játszanak, megkapóak a róluk készült közeliek.
Mi a pályázás módja? Bárki, akár szakmán kívüli is próbálkozhat pályázattal, hátha nyer tévéfilmre, kisfilmre, forgatókönyvre?
Nem, ez nem ilyen egyszerű, a legtöbb pályázaton csak az nyújthat be szinopszist és pályázatot, akit a mozgóképszakmai hatóság is nyilvántartásba vett filmelőállítóként. Ez alól egy fontos kivétel van, a kifejezetten az online tartalmak készítését támogató Neumann-pályázat. Ez kevés figyelmet kap, pedig pont az újmédia terjeszkedésekor kínál lehetőséget a vállalkozó szellemű művészeknek. Itt középiskolák, főiskolák, alapítványok, egyesületek is jelentkezhetnek, ha van olyan honlapjuk, amely médiaszolgáltatásnak minősül, vagy megegyeznek egy ilyen weboldallal, hogy ott mutassák be a tervezett videójukat vagy más online tartalmukat.
Több pályázatnál önálló keretet különítünk el határon túliaknak is.
Náluk az a kitétel, hogy vagy egy magyar filmelőállítóval kell kapcsolatban lenniük, amely a pénzügyi lebonyolítást végzi, vagy magyar banknál kell vezetniük a számlát, amelyre a támogatás érkezik. Egyébként a pályázás első lépése nagyon egyszerű: egy szinopszist és egy rendezői koncepciót kell benyújtani. A végleges pályázati anyagot csak később kérjük, amikor már a személyes konzultáción is túl vannak a jelentkezők.
Forrás: origo.hu