NE CSAK NÉZD A FILMET, LEGYÉL IS BENNE! VIRTUÁLIS KALANDOZÁSOK A SARKVIDÉKTŐL KAFKÁIG A VERZIÓ FILMFESZTIVÁL VR-SZEKCIÓJÁBAN

Szeretnél lélegzetelállító tájakon és városokban különleges idegenvezetéssel barangolni úgy, hogy nem kell egy vagyont fizetned érte? Kipróbálnád, milyen újságíróként részt venni egy forradalomban? Nemcsak olvasni szeretnél Kafkát, hanem átélni is? Kalandvágyó filmrajongó vagy, aki szereti feszegetni saját határait? Akkor nézd meg a Verzió Filmfesztivál VR szekciójának virtuális kisfilmjeit, amelyekben interaktív részese lehetsz a filmélménynek.

A dokumentumfilm fesztivál VR-szekciójában kilenc virtuális valóságra építő produkciót lehet megtekinteni, pontosabban, elmerülni bennük – ezek között szerepelnek 360-fokos videók, művészeti VR-élmények, térspecifikus VR-művek és immerzív riportfilmek is. A szekció most először képviselteti magát a Verzión, kurátorai Bakk Ágnes Karolina és Szabó András, a budapesti Random Error Studio alapítói, akik a szoftverfejlesztés és a kreatív menedzsment, akadémiai megközelítés összeházasításán keresztül a VR-nak a játékokon és ipari felhasználáson túlmutató, kreatív-művészi megvalósítási lehetőségeivel foglalkoznak – a minifesztivál ötlete az ő fejükből pattant ki, és kapóra jött az újdonságokra nyitott Verzió, amely keretet biztosít ahhoz, hogy a közönség megismerhesse ezeket a kreatív projekteket.

A kilenc rövidfilm – játékidejük négy perctől huszonegy percig terjed – szinopszisát elolvasva első blikkre két részre osztható. Egyrészt vannak nézelődő, különféle tereket megismerő filmek: az Igazi másolat Kína „utánzatvárosainak” mindennapjait mutatja be; A Bajkál-tó: tudomány és szellem című VR-filmben nemcsak a befagyott tó jegén ácsoroghatunk, a környékbeli pravoszláv templomba is elkísérhetjük a helyieket. Másrészt vannak alkotások, amelyek döntéseket igényelnek a részünkről: a litván A szabadság kódja: 1991-ben egy forradalom helyszínén azzal szembesülünk, megfigyelők maradunk-e vagy beavatkozunk.

A kurátorok kicsit másfajta bontást alkalmaznak – 360-fokos és interaktív tartalmak –, de a lényeg, hogy a passzív és aktív befogadás skáláján végtelen lehetőség kínálkozik a nézők számára. „Mind a kétféle tartalomnak megvannak a maga eszközei: hogyan kell a passzív befogadást vezetni, vagy maga az interakció mennyire von be, milyen döntéseket enged” – fogalmazza meg Szabó. – „Ez lehet térbe belehelyezett, nézelődő-kielemezhető magatartás, de lehet megismerő-interaktív megközelítés is.” Vannak természetesen átmenetek is: a Fallúdzsa városába vezető Otthon a háború után 360-fokos alkotás, amely kínál némi interakciót, de előre megírt történetet nézünk végig.

Az egyik legérdekesebbnek tűnő film, A szabadság kódja: 1991 felteszi nekünk a kérdést: beavatkozunk-e újságíróként a szovjet csapatok és litván civilek összecsapásába, vagy csak felvételeket rögzítünk. Te hogyan döntenél? Bizonyítékot készítenél az atrocitásokról, vagy segítenél a sebesült tüntetőkön? Olyan etikai dilemma ez, amivel újságírók és dokumentumfilmesek nap mint nap szembesülnek, laikus kívülállóként viszont ritkán tapasztalhatjuk meg saját bőrünkön egy ilyen döntés súlyát. A film az emberi jogi kérdésfelvetések mellett vizuálisan is izgalmas – a szervezők a walking simulatorok műfajához hasonlították mind a narratív mechanizmusát, mind esztétikumát illetően.

A VR-szekcióban bemutatásra kerülő filmekben közös, hogy mind egyedi élményt nyújtanak majd. „Attól, hogy az ember bekerül egy filmbe, személyes érintettsége lesz, döntéseket lehet hozni, ami egyébként nem jellemző egy passzív tartalom befogadásánál” – mondja Szabó. – „Más, mint amikor ablakon keresztül nézzük a világot.” „A 360-fokos videók pedig a fesztivál antropocén tematikájához igazodva remek alkalmat biztosítanak a szemlélődésre, arra, hogy meditatív módon ismerjünk meg távoli tájakat és embereket” – teszi hozzá Bakk.  

NE HAGYD KI AZ M.I.A. ÉLETÉRŐL ÉS ZENEI KARRIERJÉRŐL SZÓLÓ DOKUMENTUMFILMET SE!

A VR-szekció válogatását – amely a Verzió fesztivál tematikus kerete mellett kiemelt hangsúlyt fektet a kelet-közép-európai régió filmjeinek bemutatására – november 13. és 16. között, naponta délután 14-től este 20-ig a Trafó stúdiótermében felállított VR-állomásokon lehet megtekinteni. A helyszínen szervezők és önkéntesek segítenek majd a VR-élmény kipróbálásában; a jegy egyórás időtartamra szól. A fesztivál vendége lesz a Vorzogori körpanorámaA szabadság kódja: 1991 és a Szent Város VR rendezője is. A teljes program az időpontokkal a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál honlapján böngészhető, jegyek kaphatók a trafo.jegy.hu oldalon és a Trafó jegypénztárában.

Forrás: Recorder.hu